Deze IKOB-rekentool (Integrale kijk op bereikbaarheid) laat de verschillen zien in bereikbaarheid van ontplooiingsmogelijkheden en bereikbaarheidsongelijkheid binnen jouw gemeente. De vijf "bereikbaarheidspijlers" geven diverse invalshoeken weer. De tool laat zien hoe de huidige situatie is, de impact van maatregelen, de kansrijkheid van die maatregelen en achtergrondinformatie zoals autobezit en auto-afhankelijkheid. Wil je lezen hoe deze IKOB-rekentool werkt of hoe jouw gemeente het doet in vergelijking met andere? Lees dan de Handleiding (leestijd 5 minuten).
3. Kies een bereikbaarheidspijler
4. Kies een inkomensklasse
Maatregeleffecten -
Op de maatregelenkaart wordt weergegeven hoe de situatie is voor een gemeente of wijk met betrekking tot de vijf pijlers van bereikbaarheid. Bovenaan kun je aangeven voor welke pijler en inkomensgroep je de huidige situatie en de impact van maatregelen wilt bekijken. Met de schuifjes hieronder geef je aan in welke mate je een maatregel wilt doorvoeren. Rechts op de kaart zie je de huidige situatie en de impact van de maatregelen voor de geselecteerde inkomensgroep en pijler. Rechtsonder tonen staafdiagrammen de effecten van de ingreep op de verschillende inkomensgroepen.
Toename totale bereikbaarheid (%)
Ambitieniveau
Toename totale bereikbaarheid (%)
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Betaalde parkeervergoeding
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Strengere parkeernormen
Ambitieniveau
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Sneller fietsen
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Fietsvergoeding werkgever
Ambitieniveau
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Goedkoper OV
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Sneller OV
Ambitieniveau
%
Omdat de maatregel voor dit gebied minder kansrijk is, is een ambitieniveau van maximaal 50% haalbaar.
Instellen hubs
Effecten van maatregelen op de bereikbaarheid (Impact)
Effecten van maatregelen t.o.v. huidige bereikbaarheid (%)
Kansrijkheid van maatregelen
Elk gebied vraagt om specifieke maatregelen. Op het gebied van het OV is het goedkoper maken van OV altijd goed voor de bereikbaarheid van met name de lage inkomens. Om het OV sneller te maken, dus kortere reistijden, zijn verschillende maatregelen denkbaar.
Kies soort/type beleid
Achtergrondinformatie -
Autobezit
Hier ziet u het percentage huishoudens in genoemde inkomensklasse dat een auto bezit. U kunt hier dus niet zien, of het autobezit in die gemeente hoog of laag is ten opzichte van andere gemeenten. Dat kunt u in beeld krijgen door andere (bijvoorbeeld aanliggende) gemeenten te bekijken.
Autobezit bij huishoudens (%)
Autoafhankelijkheid
Autoafhankelijkheid geeft aan in hoeverre OV en fiets goede alternatieven zijn voor de auto om bestemmingen te bereiken. De maat is als volgt gedefinieerd:
Autoafhankelijkheid = 1 -
Aantal bestemmingen bereikbaar met OV en fiets
Aantal bestemmingen bereikbaar met OV, fiets en auto
Dus hoe meer bestemmingen je ook heel goed met OV en fiets je kunt bereiken, hoe lager de autoafhankelijkheid. Als je 80% van de bestemmingen óók per OV en fiets kunt bereiken is de autoafhankelijkheid 0,2; als je maar 10% van de bestemmingen óók per OV en fiets kunt bereiken is de autoafhankelijkheid 0,9.
Ook hier is de klasse-indeling gebaseerd op waarden die voorkomen binnen de gemeente. U kunt de autoafhankelijkheid in andere gemeenten bekijken door die gemeenten aan te klikken.